april 2016 - Perfectly HealthyPerfectly Healthy

Archive for april 2016

Uit eten en toch afvallen!

Uit eten en toch afvallen!

Uit eten en toch afvallen!

Uit eten terwijl je bezig bent met afvallen, gaat dat samen? Ja! Hoe doe je dat dan en wat kun je dan het beste bestellen? Ik heb een blog geschreven om je hierbij te helpen.

Ik eet vaak buiten de deur en ben een sociale media freak, dat betekent dat ik veel op Facebook, Twitter en Instagram plaats. Inchecken hier, inchecken daar. Foto van eten hier, foto van eten daar. Toch vergeet ik vaak hoeveel mensen je eigenlijk volgen, totdat je tegen me zegt: “Zo, jij hebt lekker gegeten gisteren!’’ Iedere keer weer heb ik een paar seconde nodig om te bedenken of ik jou tegen ben gekomen? Heb ik je ergens gesproken en, oh ja, dan gaat het lichtje weer branden: Facebook!

Ik ben 1,66 lang en weeg 56kg, sport graag (dat vergeet ik dan wel weer op sociale media te plaatsen 😉 ) maar geniet ook van lekker eten en een wijntje. Nu krijg ik steeds vaker de vraag: “Hoe blijf jij zo slank terwijl je zo vaak uitgaat?” Ik vraag me dan af of uit eten betekent dat je ongezond eet? Is uit eten slecht voor je? Wordt je van uit eten dik?

Nee, voor mij betekent uit eten juist gezond en bewust eten. Ik zal je vertellen hoe ik bewust eet, en zo vaak als ik wil buiten de deur eet zonder dik te worden. Als ik weet dat ik uit eten ga, dan let ik heel bewust op wat ik de rest van de dag eet. Ga ik uit lunchen, dan neem ik een licht ontbijt en juist een uitgebreide lunch en een licht avondmaal. Ga ik avondeten buiten de deur, dan ontbijt en lunch ik, maar dan let ik bijvoorbeeld op wat ik eet. Probeer ik bewust te eten en de balans te vinden zodat ik s ’avonds wat meer kan eten. En natuurlijk de volgende dag weer lekker de dag beginnen met sporten.

Ga je onverwachts buiten de deur eten en heb je al goed ontbeten, geluncht en zelfs al tussendoortje genomen, dan kun je kiezen om voor een salade te gaan. Tegenwoordig in elk restaurant te verkrijgen, lekker en gezond. Maar ook van vis, vlees en groente wordt je niet dik. Zolang het wel gezond klaargemaakt is, zonder paneerlaagje of sausjes.

Ik zeg heel bewust om niet minder eten, omdat dat juist niet werkt. Kies ervoor om gezonder te eten, minder vet of koolhydraten en gevarieerd om wel verzadigd te blijven. Van minder eten krijg je natuurlijk honger en denk je de hele dag over wat je gaat eten vanavond. En hoe verder op de dag, hoe meer jouw lijf schreeuwt om eten, vooral om vet, suikers, chocolade, wijn en dan: aaaaaaah aanvallen!!!! En weg zijn je goede voornemens die je had toen je opstond.

Eet gevarieerd. Een volledige maaltijd bevat alle voedingstoffen. Koolhydraten, eiwitten en vetten horen bij een gezond maaltijd. Dan blijf je lang verzadigd en worden de voedingstoffen beter opgenomen in je lichaam. TEL GEEN CALORIEEN! Calorieën zeggen niet veel over je voeding. En al helemaal niet of je gezond eet.

Voor mij betekent uit eten dus gewoon genieten en eigenlijk ben ik dan zelfs nog bewuster bezig. Ik heb de rest van de dag er al rekening mee gehouden en nu is het juist makkelijk om vanuit je stoel te kunnen zeggen: “”Doe mij maar vis op een heerlijk bedje groente, salade in plaats van patat erbij, maar bijvoorbeeld wel dat wijntje!” Laat dat broodmandje vooraf weg en sla het voorgerecht over als je op de kaart toch iets onverantwoord lekkers ziet. Onbewust nemen we vaak een glas wijn of drie. Wissel af na één glas wijn en neem een karaf water erbij. Drink goed water de hele dag door dat scheelt ook. Nog beter: sla het wijntje een keer over.

 

Wat voor mij ook goed werkt, is een soepje vooraf nemen. Soep geeft je een lang verzadigd gevoel. Dat weet ik en neem daardoor wat lichter avondmaal. Ook is vlees en vis altijd wel een goede keuze, vaak zit er groente bij. Kies er bijvoorbeeld voor om samen één patatje als bijgerecht te nemen (of liever helemaal niet), geef dit aan, zodat het niet op tafel wordt gezet. Ik weet dat als ik het toch bij me bestelling laat komen omdat het erbij hoort dan ga ik ervan eten ook al neem ik het me niet voor. Dus niet doen!

Wat ik ook heb geleerd te doen is VRAGEN! Jij bestelt, jij bent klant dus jij mag alles vragen. Vraag om ander soort groente (als je iets niet lekker vindt), vraag om extra groente of salade als je niet voor patat of brood kiest, vraag om ketchup in plaats van mayo of liever helemaal geen saus. Ik vraag ook altijd mijn dressing en/of saus apart erbij. Dit scheelt echt heel veel!  Vraag, vraag en vraag, er staat een kok in de keuken die kan heel veel!

Laatste tip als ik wel lang wil tafelen; twee voorgerechten kiezen en als toetje iets met fruit of kies om samen een toetje te nemen, dat scheelt een hoop calorieën. Ik neem thuis geen drie gangen, dus buiten de deur hoeft dat ook niet van mij. Eindig met lekker een kopje thee of cappuccino. Laat het even zakken en je merkt dat na dat kopje thee, dat je toch echt wel vol zit.

En niet te vergeten, de makkelijkste manier om meer te kunnen eten is om meer te bewegen. Meer sporten dus! Je voelt je er goed door en bij mij heeft het ook het effect dat ik dan bewuster met mijn lijf bezig ben en dan juist iets gezond kies uit de menukaart en patat even weg laat.

Eten moeten we toch of het buiten de deur is of thuis. Doe het bewust!

Kijk, ik hoop dat jullie nu een beetje begrijpen dat uit eten, genieten is, gezellig met iemand bijkletsen en de luxe te hebben om te zitten en heel bewust te kunnen zeggen wat je wilt eten, dat het voor je klaar gemaakt wordt, opgediend en je weer afgeruimd. Heerlijk toch!

Be someone that makes you happy!

Ilham Harchaoui

Perfecly Healthy

More