oktober 2015 - Perfectly HealthyPerfectly Healthy

Archive for oktober 2015

Dipje?

Dipje?

DIPJE?

 

Heb jij dat ook wel eens? Van die momenten dat je op de bank zit. Dat je alleen maar aan eten denkt. Dat je tegen jezelf zegt dat je maar beter naar bed kunt gaan omdat je voelt dat het anders niet goed afloopt. Vandaag heb je gesport, gezond gegeten en ben je de hele dag goed bezig geweest. Maar oh wat heb je nu zin om aan te vallen. Een reep chocolade, koek, brood, het maakt niet uit, maar wel NU! Herkenbaar? Voor mij wel.

 

Hoe het niet moet

Ook ik heb weleens van die momenten. Wat ik ertegen doe is eigenlijk heel simpel.

Je kunt ze namelijk eenvoudig voorkomen. Als je de hele dag gezond en sportief bezig bent geweest, vind je het vaak zonde om veel te eten. Nog steeds denkt men dat je weinig moet eten als je wilt afvallen. Nog steeds zijn er mensen die calorieën tellen. Als we willen afvallen, laten we vaak onze tussendoortjes staan, verwijderen bijna alle koolhydraten uit onze voeding en besluiten ook nog fanatiek te gaan sporten.

 

Geen blijvend resultaat

Natuurlijk, dan val je heel snel af. Maar het komt er daarna weer net zo snel weer aan.

Hoe dat komt? Ten eerste geef je je lichaam weinig voeding. Ten tweede besluit je dat je lichaam maar eens weer in beweging moet komen en je begint met (fanatiek) sporten.

Ten derde besluit je ook weer veel water te gaan drinken. Met als gevolg dat je lichaam niet genoeg voeding krijgt, maar wel meer beweging en dus meer moet verbranden. Dit doet je lichaam vanuit de opgeslagen reserves. Tot zover is dit natuurlijk wel fijn.

 

Het bekende jojo-effect

Dan ga je veel drinken waardoor je veel vocht verliest. Het probleem hiervan is, dat je lichaam uitgeput raakt omdat het niet genoeg voedingstoffen binnen krijgt. Je houdt dit niet vol en besluit minder te gaan sporten en voor je het weet weer normaal (of meer) te gaan eten. Je lichaam weet niet beter als dat hij de laatste tijd weinig voeding binnen kreeg en slaat nu zoveel mogelijk voeding op. Niet wetende dat jij weer normaal (dus meer) gaat eten. Ook ga je minder of zelfs helemaal niet meer, sporten. Dan begint het bekende jojo-effect en vliegen de kilo’s er weer aan.

 

Afvallen door te blijven eten

Je lichaam heeft continue voedingstoffen nodig. Juist als je hebt gesport of actief bezig bent geweest. Probeer de honger voor te zijn of het helemaal te voorkomen. Hoe? Door juist te eten! Zo blijf je lang verzadigd en voorkom je een dipje. Je lichaam gaat je eten beter verbranden in plaats van het op te slaan in reserves. En ja, je valt ervan af.

 

3 stappen die je helpen

Ten eerste begin je je lichaam gezonde voeding te geven. De hele dag door en volledige maaltijden. Hierdoor krijg je meer energie en voel je je fitter. Ten tweede besluit je dat je lichaam maar eens weer in beweging moet komen en je begint met (fanatiek) sporten. Nu heb je de energie om dit te doen en ga je verbranden. Je creëert daarnaast spiermassa waardoor je je stofwisseling verhoogt. Ten derde, ga je ook nu meer water drinken. Water is belangrijk voor ons lichaam en we moeten voldoende water drinken. Hierdoor verlies je uiteraard ook meer vocht, maar ook vele chronische klachten kunnen alleen al door voldoende water te drinken verdwijnen.

 

Dipje voorkomen

Maar nu even terug naar je tussendoortjes en je dipjes. Om te voorkomen dat je s’ avonds op de bank gek wordt omdat je trek hebt, moet je dus ervoor zorgen dat je kleine beetjes blijft eten de gehele dag door. Hierdoor voorkom je je dip-moment en zit je vol trots op de bank en kijk je terug op een gezonde sportieve dag.

 

Wil jij weten wat een gezond voedingspatroon is? Welke maaltijden lekker en gezond zijn en welke sport het beste bij je past? Ik kan je hierin begeleiding. Je coachen, steunen, je meten en wegen.  Je spiermassa verhogen en je vetmassa verlagen. Samen gaan we jouw doel behalen!

 

Je weet me te vinden.

More